‘Sinds we onderdeel van de opleidingsschool zijn, hebben we elk jaar rond de twintig, vijfentwintig stagiairs op school. Ik wil contacten met hen onderhouden, zodat ik weet wie ik kan benaderen als er een vacature komt – uiteraard in overleg met de clustercoördinatoren. Ik ben kort geleden op mijn eerste lesbezoek geweest om te bekijken hoe de stagiair de zes rollen van de docent invult. Ik ga hier zelf ook een cursus voor volgen, zodat ik nog beter weet waar ik op moet letten. Verder is het plan dat ik workshops geef op het gebied van de CAO in het voortgezet onderwijs en het voeren van sollicitatiegesprekken. Het lijkt me ontzettend leuk om de studenten te vertellen hoe de CAO in elkaar zit en welke rechten en plichten ze hebben. Ook in de maak is een workshop waarin studenten zich voorbereiden op een sollicitatiegesprek en oefenen in het voeren daarvan.. Verder zit ik in de werkgroep taakbeleid die uiterlijk 1 maart 2022 een advies uitbrengt aan de rector-bestuurder over een nieuw taakbeleid binnen de school . Daar kan ik bijvoorbeeld aandacht vragen voor meer taakuren voor de werkplekbegeleiders.
Omdat ik nog niet zo lang bij Samen Opleiden betrokken ben, vind ik het lastig om te zeggen wat er te verbeteren is. Veel loopt er goed. De clustercoördinatoren hebben regelmatig overleg. Omdat ik iemand ben met een Rotterdamse mentaliteit – ik ben van de actie – bewaak ik altijd dat er uit overlegsituaties iets concreets komt. Maar daarmee zeg ik niet dat dit een verbeterpunt is voor Samen Opleiden.
Voor Samen Professionaliseren ben ik ook actief, maar dit is minder ver ontwikkeld. Vorig jaar hebben de clustercoördinator en schoolopleider bijvoorbeeld ingezet op docenten die een opleiding tot werkplekbegeleider willen volgen.
Ik vind het goed dat de RPO-scholen samenwerken en kijken hoe en waarin ze elkaar kunnen versterken. Een idee zou kunnen zijn om een gezamenlijke coachpool op te zetten. Er is namelijk veel behoefte bij collega’s aan coaching op diverse vlakken. Nu huur je daar een externe expert voor in, maar je kunt dat natuurlijk ook intern regelen. Op onze school werkt een aantal mensen die een coachopleiding hebben gevolgd, misschien zijn die er op andere scholen ook. Bij deze collega’s zouden medewerkers van andere scholen preventief terecht kunnen als ze steun nodig hebben.
En zo zijn er wel meer onderwerpen die we breder kunnen oppakken. Sowieso is het stimulerend om bij elkaar in de keuken te kijken.