‘Samen met een collega heb ik meegedaan en leiding gegeven aan een professionele leergemeenschap (PLG). Deze PLG heeft een driejarig inductieprogramma samengesteld voor startende leraren. Er deden leraren aan mee van andere scholen en ook vertegenwoordigers van de lerarenopleidingen, zo’n 15 mensen in totaal.
Leren in een PLG is bij uitstek geschikt om samen met collega-docenten een onderwerp bij de kop te pakken dat actueel is in je school. Kenmerkend voor onze PLG was dat het een concreet onderwerp betrof, dat de aanpak veel structuur gaf en dat de sessies tot zichtbare resultaten leidden.
Aan het eind van de sessies hadden we het begeleidingsprogramma voor startende leraren in handen. Dat maakte de PLG tot een succes.
Ook dit schooljaar neem ik deel aan een PLG. Die onderzoekt de samenhang tussen de initiële opleidingen en de inductie op de scholen aan de ene kant en het HRM- en professionaliseringsbeleid op scholen aan de andere kant. We willen concrete adviezen geven voor een doorlopende leer- en professionaliseringslijn.
Deelname aan een PLG gun ik al mijn collega’s, vooropgesteld dat ze geïnteresseerd zijn in het onderwerp. Ik denk dat zo’n leergemeenschap veel meerwaarde heeft ten opzichte van weer een cursus.
Een cursus kan effectief zijn, maar bij een PLG gaat het om resultaat. Je hebt daarvoor één keer per maand een sessie van 3 uur. Daarbij spreek je elkaar als deelnemers steeds aan op het nakomen van werkafspraken. Aanwezig-zijn is onderdeel van de werkafspraken.’