‘In dit traject geef je meteen stukjes van lessen tijdens je stage in het eerste jaar. Ik was zelf 18 toen ik tijdens mijn eerste stage voor een klas 16-jarigen stond. Ik vond het ontzettend eng en had het gevoel dat ik door de grond zou zakken. Maar dat gevoel was binnen een paar minuten weg, doordat twee leerlingen op de voorste rij me ‘meneer’ noemden. Ik was meteen student af. Het was spannend, maar het ging goed. Je wordt bovendien heel goed begeleid. Als je in het derde jaar hele lessen zelf geeft, maak je geen grote fouten meer. Wel kleine fouten, maar dat mag.
Voor mij was zo’n grote fout: emotioneel reageren. Dus het zover laten komen dat leerlingen je kwetsen, en dat je zelf ook zo reageert. We hebben nu eenmaal allemaal onze zwakheden. Dankzij dit programma leer je je grenzen kennen. Je leert de grens voor een leerling een kilometer of tien daarvóór te leggen, zodat hij of zij niet daarbij in de buurt komt.
Voor mij is de kick dat ik brugklassers met een mavo-advies met een enorme glimlach in de klas zie zitten, omdat het kwartje is gevallen en ze doorhebben: ik kan iets wél, ik ben niet dom.
Doordat je via deze opleiding snel begint met voor de klas staan in plaats van achterin zitten, kom je er snel achter of dit iets is voor je, of niet. Ik heb meegemaakt dat een eerstejaars in dit traject na twee dagen stage zei: ”Ik stop ermee.” Die conclusie zou hem twee jaar gekost hebben in het reguliere traject.
Je kunt je niet verstoppen achter je collega’s, er wordt iets van jouzelf verwacht. Voldoe je niet aan de eisen van het programma, dan krijg je eerst extra hulp uit het cluster. Gaat het dan nog niet goed, dan wordt er gezegd: ”Misschien moet je toch iets anders gaan doen.”
Het traject is best wel zwaar: je bent veel tijd bezig met je werk op school, en daar komt de opleiding aan de Hogeschool bij. Onze coach zegt dat wij de crème de la crème van de onderwijsstudenten zijn.
Ik kan alleen maar positief zijn over dit traject. Dat komt door: gelijk beginnen, gelijk verantwoordelijkheden. Dat moet je wel liggen. Voltijds studenten groeien er langzamer in.
Maar wil je gelijk weten of het onderwijs iets voor je, dan rol je er ontzettend goed in met dit programma.’