‘Ik ben coördinator Samen Opleiden bij Zadkine. Daarnaast ben ik voor een dag per week gedetacheerd naar de Hogeschool Rotterdam als instituutsopleider en sinds kort geef ik weer wat lessen Nederlands bij het Gezondheid, Welzijn & Sport College van Zadkine.
Zadkine is nog maar kort bij RPO Rijnmond aangesloten. Ik coördineer dat de afspraken die binnen RPO gelden ingevoerd worden in onze organisatie. Daar is veel interne afstemming voor nodig, want we werken als werkplekbegeleiders en schoolopleiders samen met onderwijsteams en directeuren. Als instituutsopleider ben ik verbonden aan twee van de vier Zadkinelocaties, namelijk Benthemplein en Alexanderlaan. Ik begeleid ongeveer vijfentwintig studenten. Dat houdt in: helpen bij het maken van hun portfolio, invulling geven aan de transferdagen, en lessen bezoeken. Ook beoordeel ik portfolio’s en voer eindgesprekken (CGI’s) met de studenten.
Het mbo is wel iets anders dan het voortgezet onderwijs, de stagiairs merken dat vanzelf. Het gaat om een andere leeftijdsgroep die vooral beroepsgericht onderwijs krijgt. Het examen verloopt anders – het is een examen in de praktijk. De manier om studenten aan te spreken is anders, en hun leeftijd is soms dezelfde of zelfs hoger dan die van een stagiair.

De toegevoegde waarde van ons werk als begeleiders binnen Samen Opleiden is dat er meer duidelijkheid is voor de studenten. Zij horen van verschillende kanten hetzelfde verhaal. Door de goede samenwerking binnen RPO zijn studenten minder onzeker. Ze hebben minder vragen en kunnen zich meer op het leren richten. Onzekerheid over de stage kan soms het leren in de weg zitten.

Ik vind het leuk om Samen Opleiden op te zetten binnen onze organisatie, om mensen hiervoor warm te maken. Dat gaat goed; we hebben prima schoolopleiders – naast mij zijn er nog vier schoolopleiders actief – en het traject wordt gesteund door directeuren. Samen Opleiden is een positief onderwerp binnen onze school, er zit positieve energie op. Iedereen wordt er blij van. Van een student in je team of klas, wordt je onderwijs beter. Je kijkt er zelf ook weer met een andere bril naar. Het is altijd goed om aandacht te besteden aan het verzorgen van goed onderwijs, dus onderwijs waarin het leren van leerlingen en studenten centraal staat.’