‘Ik geloof sterk in voorbeeld-gedrag. Als wij van leerlingen vragen zich te ontwikkelen en zich te verdiepen in dingen die ze lastig, saai of nutteloos vinden, dan werkt niets beter dan het goede voorbeeld geven en uitstralen dat je je in deze samenleving tot je laatste ademtocht moet blijven scholen en ontwikkelen. Als professional heb je de plicht om bij te blijven op je vakgebied, dat wil zeggen: de inhoud van je vak én je werk als leraar.
Door het Samen opleiden van studenten halen scholen de nieuwste inzichten binnen. Onze werkplekbegeleiders zeggen regelmatig dat ze evenveel van studenten leren als die van hen!
Voor startende leraren geldt de parallel met het rijbewijs. Als je het rijbewijs hebt, kun je nog niet autorijden. Je moet het echt leren in de praktijk. Ik ben daarom blij met het aanbod van RPO Rijnmond voor de begeleiding van startende leraren, het ‘inductietraject’. Ook al zijn startende leraren duaal student geweest en hebben ze dus al twee jaar zelfstandig lesgegeven, het is goed om wat langer aandacht aan hen te besteden.
Ik vind het fijn dat ook de werkplekbegeleiders in mijn school en de schoolopleider zelf opgeleid worden. RPO Rijnmond nodigt hen van tijd tot tijd uit voor een opfriscursus. Dankzij een samenwerking als RPO Rijnmond blijft onze begeleiding zo state-of-the-art.
Zelf maak ik deel uit van twee netwerken van eindverantwoordelijke schoolleiders. Eén daarvan is een leernetwerk, waarvoor de deelnemers zich elk jaar twee keer 24 uur lang ‘onderdompelen’ in wat ons schoolleiders zoal bezig houdt. Dat vind ik ongelofelijk waardevol, leuk en verfrissend.
Verder volg ik regelmatig specifieke studiedagen en cursussen over de beleidsterreinen vastgoed en financiën. Ook probeer ik bij te blijven wat de algemene wetgeving betreft, op het gebied van de sociale zekerheid, veiligheid, privacy, de wet Werk en Zekerheid en de nieuwe ziektewet.’