Robert-Jan Kustermans (1989), docent wiskunde en technator

Robert-Jan Kustermans (1989), docent wiskunde en technator

‘Na mijn studie bouwkunde in Delft heb ik meegedaan aan het Eerst de Klas-traject. Het doel daarvan is meer academici te laten werken in het onderwijs. Ik heb mijn eerstegraads bevoegdheid gehaald voor het vak Onderzoek en Ontwerpen (O&O) en een tweedegraads bevoegdheid voor wiskunde. Nu studeer ik voor mijn eerstegraads bevoegdheid voor wiskunde aan de Hogeschool Utrecht.
Het is prettig om als startende docent bij iemand terecht te kunnen met je vragen. Ik merk verder niet veel van de begeleiding; het is maatwerk, en ik ga mijn eigen gang. Soms komt er een collega in de klas kijken; dat hoeft niet per se je coach te zijn. Ook hebben we als startende docenten één of twee keer per jaar intervisiebijeenkomsten.
Werken en tegelijk studeren vind ik afwisselend. Maar ik merk nu wel dat ik m’n studie een beetje afraffel. Voorheen deed ik meer mijn best voor hoge cijfers. Maar met 17 lesuren O&O en 5 uur werk als technator per week heb ik het best druk.
Belangrijk aan goede coaching vind ik dat je moet kunnen voelen of iets bij jou werkt of niet. Een tip kan heel logisch klinken, maar hoeft niet bij jou als persoon te passen.
Ik heb ervaren dat een coach belangrijk is. Zo bleef mijn coach je moed inspreken toen ik het moeilijk vond. Zij zei: “Het gaat helemaal niet zo slecht, het hoeft helemaal niet zo stil te zijn in de les.” Dat vond ik toen heel prettig!’

By | 2016-11-22T14:14:11+00:00 03 / 11 / 2016|Reacties uitgeschakeld voor Robert-Jan Kustermans (1989), docent wiskunde en technator