‘Veel mensen zeiden tegen mij: ‘Is het onderwijs niets voor jou?’ Ik werkte bij de basketbalcoaching al met deze doelgroep. Maar ik wilde mijn cv niet vervuilen, want zó is de beeldvorming over onderwijs. Na mijn studie sociale geografie en planologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen was ik van plan een beleids- of adviesfunctie te zoeken, en misschien op m’n veertigste over te stappen naar het onderwijs. Toen kwam ik het traineeship van Eerst de Klas tegen en dankzij dit traject ben ik docent geworden. Want hierbij dacht ik: als het me niet bevalt, stop ik ermee, en dan heb ik mijn cv niet vervuild. Het Eerst de Klas-traject is heel waardevol, door de samenwerking met bedrijven en doordat je twee jaar lang een dag in de week managementtraining krijgt bij De Baak. Dan houd je je bezig met vragen als ‘wie ben ik als docent?’

Vanaf dag één ben ik verliefd geworden op het onderwijs. Je kunt veel voor kinderen betekenen, als je de schijn van desinteresse doorprikt en met de inhoud bezig kunt zijn. Je bent pedagoog en een vertrouwenspersoon voor de leerlingen. Je bent bezig om hen op te voeden en ziet hen voor je neus opgroeien. Je krijgt veel terug in het onderwijs – de energie die kinderen meebrengen! Iedere dag is hier anders. Daarom lijkt een kantoorbaan me nu heel saai.

Een inductieprogramma is nuttig, want lesgeven leer je vooral in de praktijk, zoals je pas leert autorijden nadat je je rijbewijs hebt gehaald. Dan krijg je meer vragen.

Het traject Begeleiding Startende Leraren houdt me scherp. Dingen die je in theorie hebt gehoord, zakken wel eens weg, en daar word je in het traject Begeleiding Startende Leraren aan herinnerd

Door mijn verkorte opleiding heb ik weinig bij collega’s achterin de klas kunnen zitten tijdens een les. Daar ben ik nu benieuwd naar. Als andere collega’s in mijn lessen meekijken, hoop ik dat ze open zijn over wat ze dan ervaren. Ik ben een voorstander van lesgeven met open deuren. Natuurlijk moet je elkaars aanpak niet kopiëren, dat werkt niet. Iedere docent heeft een andere stijl.’