Aanpak lerarentekort

Programma aanpak lerarentekort

De scholen en besturen die samenwerken in RPO Rijnmond voeren met elkaar een programma uit voor de aanpak van het lerarentekort in hun regio. Dit programma is ontworpen op basis van de wensen van de scholen en besturen.

Het programma bestaat uit deze onderdelen:
De campagne ‘Leraar van Buiten’
Met deze campagne werven we zij-instromers voor tekortvakken als wiskunde, natuurkunde en Duits (eerste- en tweedegraads)
Het versterken en uitbreiden van RPO Rijnmond met nieuwe besturen
We willen in Nederland alle studenten van lerarenopleidingen via opleidingsscholen als leraar gaan opleiden. Daarom zijn er veel extra opleidingsplaatsen nodig. RPO verwelkomt de komende jaren daarvoor een aantal nieuwe partners.
Daarnaast werken we aan nieuwe manieren om meer studenten bij onze huidige partners een opleidingsplaats te kunnen bieden. Zo plaatsen en begeleiden we eerstejaars in groepjes met opdrachten en taken die daarop aansluiten.
Onderwijs anders organiseren
Hoe maken we het onderwijs van uitmuntende kwaliteit, aantrekkelijk voor leerlingen én blijvend interessant om in te werken? Scholen ontwikkelen nieuwe vormen van gepersonaliseerd lesgeven, werken met daarop aangepaste roosters en weten steeds meer in te spelen op de behoeften van leerlingen (gedifferentieerd onderwijs). De dag van een leraar ziet er dan ook echt heel anders uit dan jaren geleden; het beroep van leraar wordt daarmee steeds gevarieerder en aantrekkelijker. Acht scholen in RPO Rijnmond krijgen de gelegenheid nieuwe vormen van organiseren uit te proberen of verder te ontwikkelen.
Versterken strategisch HRM
Goed onderwijs heeft goede leraren nodig. Hoe zorgen scholen dat hun leraren de beste blijven? Met het project ‘Versterken strategisch HRM’ biedt RPO Rijnmond scholen inspirerende voorbeelden, ontmoetingen, professionaliseringstrajecten om personeelsbeleid optimaal te ontwikkelen en goed aan te laten sluiten bij al hun ambities op het gebied van onderwijs.

Houdt deze site in de gaten voor meer informatie.