Op woensdag 25 oktober 2023 vond onze auditdag plaats. Het is een mooie en zinvolle bijeenkomst geweest waarvoor zo’n zestig enthousiaste betrokkenen van RPO – bestuurders, schoolleiders, opleiders, docenten, coördinatoren en studenten – zijn samengekomen. We bespraken waar we als partnerschap goed in zijn en wat we kunnen verbeteren. Doen we de juiste dingen, doen we deze goed en wat willen we ontwikkelen en verbeteren?
Tijdens de lunch was er gelegenheid voor de deelnemers van de ochtend en middag om elkaar te ontmoeten en aan het eind van de dag is met een hapje en drankje nog nagepraat. We kunnen concluderen dat het voor kwaliteitsborging goed is om dit soort gesprekken regelmatig te voeren en door te pakken op de onderwerpen en verbeterpunten die uit deze bijeenkomsten voortkomen.
Doel
De auditdag was de startbijeenkomst van de interne audit die de opleidingsschool RPO Rijnmond dit jaar uitvoert in de aanloop naar ontwikkelingsgerichte peer review in 2025. De ontwikkelingsgerichte peer review is een voorwaarde voor subsidietoekenning conform de regeling van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De interne audit bestaat naast de input van de auditdag op 25 oktober uit onderzoek naar facts & figures, een QuickScan-vragenlijst en een rondje langs de velden. Dit alles met het doel een kritische zelfreflectie op te stellen en de kwaliteit van Samen Opleiden te blijven ontwikkelen en verbeteren.
Ochtend
In de ochtend spraken vijf homogene panels, bestaande uit deelnemers met eenzelfde type functie of rol in het partnerschap, over de vier waarborgen uit het kwaliteitskader Samen Opleiden en Inductie:
1. De lerende leraar
2. Leeromgeving
3. Organisatie
4. Kwaliteitscultuur
In de plenaire terugkoppeling zijn de resultaten van de panelgesprekken in een aantal vragen en stellingen gepresenteerd. Uit deze vragen en stellingen is een selectie gemaakt van terugkerende thema’s. Deze zijn als stelling genoteerd om in het middagprogramma in drie nieuwe heterogene, functie-doorbrekende panels te bespreken.
Middag
De acht stellingen die in het middagprogramma zijn besproken:
1. ‘Startbekwaam is gelijk aan overal inzetbaar’
2. ‘Beter een kleine aanstelling dan een baantje bij de AH’
3. ‘Behoud van studenten N1 is cruciaal in verband met het lerarentekort’
4. ‘Gezamenlijk optrekken in PR en werving is een goede zaak’
5. ‘Positionering van de student in je school kan alleen als je de student ziet als volwaardig collega’
6. ‘Transferprogramma is onderdeel van het portfolio’
7. ‘Doorplaatsen van studenten doe je in overleg met de schoolopleider en op maat’
8. ‘Onderlinge contacten tussen de lerarenopleiders zijn niet vanzelfsprekend’
Een greep uit de reacties van deelnemers:
• Een schoolopleider gaat per schooljaar twee dagen met werkplekbegeleiders organiseren.
• Kijken naar wat al goed gaat en wat op schoolniveau beter kan.
• Het is interessant om verschillende visies te horen op bepaalde onderwerpen.
• Er zijn te weinig onderwerpen besproken. Er had bijvoorbeeld meer ingegaan kunnen worden op de kleine aanstellingen aan de hand van meer casussen en op het serieus nemen van studenten. Ook stagediscriminatie is een onderwerp dat nader besproken kan worden.
• Het achterin de klas zitten van stagiaires is onacceptabel. Er lopen veel mensen in het onderwijs weg, mede hierdoor. De bewustwording daarvan moet omhoog.
Het vervolg
Alle input van deze dag wordt medio december in een rapportage gedeeld met de deelnemers.
De rapportage is onderdeel van de interne audit en het verzamelen van informatie ten behoeve van het opstellen van de kritische zelfreflectie.
Dank aan iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan de prettige gesprekken. We krijgen er energie van om met de opbrengst aan de slag te gaan!
Irene van Noort
programmaleider Samen Opleiden van RPO Rijnmond
Get Social