Irem is tweedejaars student aan de lerarenopleiding maatschappijleer van de Hogeschool Rotterdam. Ze loopt stage bij Zadkine in een team Pedagogisch Werk. In dit team worden onderwijsassistenten en pedagogisch medewerkers voor de kinderopvang opgeleid in bol- en bbl-trajecten.

Irem heeft zelf geen mbo-achtergrond en volgde – met succes – de havo. In haar N1-stage – dat is de stage die in het eerste studiejaar plaatsvindt, van februari tot de zomervakantie 2024 – heeft ze al kennisgemaakt met het mbo op een andere locatie van Zadkine. Daar werden talen en rekenen gegeven aan studenten van opleidingen in Gezondheidszorg en Welzijn.

Irem geeft aan zelf nog jong te zijn (18 jaar) voor een aanstaande leraar. Zoals vaak gebeurt, vroeg ook zij zich af toen ze echt zelf lessen moest geven aan mbo-studenten: Gaan ze me accepteren omdat ik misschien nog wel jonger ben dan zij? Dit bleek echter totaal geen issue te zijn. Slechts een enkele student vroeg naar haar leeftijd. Als reden geeft Irem: ‘Ik bereid mijn lessen heel goed voor. Ik zorg dat ik boven de lesstof sta. Die probeer ik zo eenvoudig mogelijk over te brengen. Daarbij maak ik juist gebruik van het feit dat ik van dezelfde leeftijd ben. Daar ligt mijn kracht. Tijdens het voorbereiden van mijn lessen vraag ik me steeds af: hoe zou ik het zelf vinden als mijn docent de les zo inricht? Als ik dan denk: ja! Dan zit ik meestal goed. Als ik het zelf niet zo aansprekend vind, dan zoek ik verder naar iets interessanters.’

Inmiddels geeft Irem meer lessen op één dag. Ze zegt: ‘Het gaat goed. Ik heb een fijne werkplekbegeleider bij wie ik me veilig voel om het lesgeven te leren. Onlangs vroeg een studente mij om tips over studeren aan het hbo. Dat is een mooie vraag die je in de onderbouw van het voortgezet onderwijs niet zo snel zult krijgen. Deze vraag kwam van een jonge moeder die zich naast haar moederschap graag verder wil ontwikkelen na het afronden van haar mbo-opleiding. Daar werk ik natuurlijk graag aan mee!’

Tekst: Evelien Swint