Voor de studenten op RPO-scholen in het cluster Zuid-Holland-Zuid (ZHZ) werden de laatste transferdagen van dit schooljaar op 2 en 9 juni 2021 gehouden. Simone Romijn, coördinator van cluster ZHZ, maakte een kort verslag over deze bijeenkomsten.

‘Denk eens terug aan de afgelopen drie maanden. Teken drie emoticons die passen bij jouw gevoelens in deze coronatijd.’ Dit is een opdracht uit een mentorles voor leerlingen in het kader van ‘veerkracht in tijden van corona’. Op 2 en 9 juni hebben studenten deze oefening zelf eens gedaan, tijdens de transfermiddag. Ze gingen na hoe het eigenlijk met henzelf gaat, als mens, als docent.  Hoe hebben ze zich in dit coronajaar staande gehouden en hoe willen ze de toekomst in?

In het onderwijs besteden we aandacht aan het welbevinden en de veerkracht van leerlingen, omdat we weten dat ze zich daardoor beter voelen én beter presteren. Essentieel is dat onze toekomstige collega´s en docenten deze intervisie ook bij zichzelf doen en op elkaar reflecteren. Een middag waarop ze discussie voerden over welke onderdelen hun veerkracht geven en hoe ze hieraan kunnen werken binnen het onderwijs. Want stilstaan bij je eigen veerkracht als docent zorgt voor veerkrachtige leerlingen.

 

Schoolpsycholoog Hanneke Visser-van Balen
De middagen werden begeleid door dr. Hanneke Visser-van Balen (foto rechts), kinder- en jeugdpsycholoog NIP, en daarnaast schoolpsycholoog in het voortgezet onderwijs regio Rotterdam en Utrecht.
In deze regio heeft ze veel te maken met crisisinterventie en handelingsgericht werken binnen het onderwijs. Ze heeft samen met anderen nu een workshop ontwikkeld over ‘veerkracht in tijden van corona’, een bijeenkomst voor schoolteams van een of anderhalf uur, onder leiding van een schoolpsycholoog.