Esmée Dirksen, vierdejaars student aan de lerarenopleiding Nederlands van de Hogeschool Rotterdam, geeft een kijkje achter de schermen op een gewone werkdag op Helinium.

‘Toen schoolopleider Sjoerd Hoekstra na mijn laatste lesuur mijn lokaal binnenkwam met de vraag of ik mijn dag eens wilde beschrijven, zei ik gelijk volmondig: ‘Ja’. Er is niets leuker dan jou als lezer te mogen vertellen hoe een dag van een student eruitziet. Mijn naam is Esmée Dirksen, ik ben vierdejaarsstudent aan de docentenopleiding Nederlands en geef twaalf uur Nederlands op het Helinium in Hellevoetsluis.
Vaak ben ik al vroeg op school, het liefste voor het eerste uur. Dit begint bij ons om kwart over acht. Ik start meestal het tweede of derde uur met lesgeven. Omdat ik altijd zo vroeg op school ben heb ik de tijd om alle lessen klaar te zetten, dingen op het bord te schrijven en verslagen te bekijken in het leerlingvolgsysteem. Ik geef les aan vmbo-basis en kader, leerjaar drie en vier. Als alles is klaargezet ga ik aan de slag met opdrachten van de hogeschool en mijn instituutsopleider. Dit jaar is erg druk met mijn minor, afstudeeronderzoek en natuurlijk mijn assessment. Ik werk voor en na mijn lessen veel aan mijn portfolio, door bijvoorbeeld gesprekken te voeren over leerlingen met de interne begeleider van passend onderwijs en dit te verwerken in mijn dossier. En ook door veel literatuur te lezen en vanuit deze literatuur bepaalde vakdidactische of pedagogische handelingen uit te proberen bij klassen.
Nadat ik mijn lessen heb gegeven werk ik, indien nodig, eerst het leerlingvolgsysteem bij. Belangrijke dingen die ik tijdens de les heb gezien of meegemaakt noteer ik direct voor mezelf in mijn notitieboekje. Zo kan ik snel contact leggen met de mentor als er dingen spelen bij de leerling of als mij iets opvalt. Ook doe ik meestal een rondje door de school, op zoek naar mijn werkplekbegeleider en andere collega’s die ik dagelijks spreek. Ik klets met die en gene bij. Met mijn werkplekbegeleider neem ik mijn dag door en bespreken we lessen die goed gingen maar juist ook de lessen waar ik ontevreden over ben. In een reflectiemoment kijken we terug op de situaties die zich voor hebben gedaan en hoe ik hier in het vervolg op kan reageren.
Tijdens mijn lessen leer ik zelf elke keer weer bij. Dit vind ik mooi aan lesgeven, ik leer de leerlingen per les bepaalde onderdelen van de stof aan, maar zij leren mij ook veel. In de afgelopen twee jaar dat ik hier op Helinium werk heb ik al zoveel geleerd.
Toen ik hier vorig jaar startte, had ik wel eens zelfstandig voor de klas gestaan maar hier moest ik het echt alleen gaan doen. Natuurlijk niet zonder begeleiding, de afgelopen twee jaar ben ik goed begeleid en heb ik gelukkig een doorlopende werkplekbegeleider gehad van collegejaar 3 naar jaar 4. Mijn werkplekbegeleider spreek ik bijna dagelijks, voor vragen als: “Hoe zorg ik ervoor dat een klas meer zelfregulerend aan de slag gaat?” maar ook voor een gezellig gesprek over dingen buiten school. Ik hecht veel waarde aan deze contactmomenten. Daarom ben ik zo blij dat ik bij Samen Opleiden zit – het maakt de lijntjes binnen een team veel korter. Ik ben via Sjoerd ook aan de kleine benoeming gekomen aan het begin van niveau 3. Daarna ben ik direct aan de slag gegaan bij het team Mens & Dienstverlening en hier werk ik nog steeds.’