‘Mijn naam is Eduardo Goeloe, derdejaarsstudent aan de lerarenopleiding Engels op de Hogeschool Rotterdam. De aangeleerde theorie breng ik in de praktijk op het Willem de Zwijger College in Papendrecht, sinds september 2021 geef ik les aan mavo 2- en 3-klassen. Dit is allemaal mogelijk dankzij de begeleiding van een groot netwerk aan mensen die Samen Opleiden: het RPO-team, docenten op de Hogeschool Rotterdam en natuurlijk mijn collega’s en begeleiders.
Mijn dag start misschien heel anders dan die van andere studenten, omdat ik naast het studeren en lesgeven ook vader ben van mijn grootste motivator, mijn zoon Carlos Goeloe. Ik werd vader toen ik 19 was (ja, dat zet je leven op z’n kop), maar hij geeft mij de kracht en motivatie om door te zetten.
‘Failing to plan is planning to fail’, dus ik zorg dat alles altijd ruim van tevoren klaarstaat, zodat ik optimaal les kan geven. Als je ruim op tijd naar je stageschool gaat, heb je de tijd om ervoor te zorgen dat alles goed werkt, denk aan ICT-hulpmiddelen, activiteiten klaarzetten enzovoorts. Door op tijd aanwezig te zijn en een goede voorbereiding ontstaat er rust en regelmaat. Leerlingen voelen dat ook en het helpt enorm bij het klassenmanagement.
Naast het lesgeven voer ik leerzame gesprekken met collega’s die al jaren in het onderwijs werken en mij tips and tricks geven. De Leraar 2.0- en transferbijeenkomsten zijn goud waard, omdat je van alles leert, van stressmanagement tot aan begeleiding bij het maken van het stagedossier. Het is een mooie aanvulling op de reguliere lessen en wat je leert is gelijk toepasbaar in de praktijk.
Na mijn laatste les op een dag lach ik in mijn eentje onderweg naar huis, hoe kon die jongen (ik) die achterin zat en ongewenst gedrag vertoonde, nu voor de klas staan met liefde, begrip en vooral passie voor het onderwijs?’
‘It takes a village to raise a child’.

Bekijk hier deze bijdrage zoals Eduardo deze zelf heeft vormgegeven.