‘Blijven groeien – de toekomst van Samen Opleiden en Samen Professionaliseren’ was het thema van onze Jaardag 2022, op 8 juni gehouden in het Papendrechtse Theater de Willem en het naastgelegen Willem de Zwijger College. De jaardag begon met een verrassende energizer: een kort optreden van de schoolband (foto links) en de dansgroep van de school, Golden Army (foto midden). Ze kregen groot applaus van de zaal!

Blijven groeien – het thema – doen wij als RPO Rijnmond zelf al behoorlijk, maakte bestuursvoorzitter Anders Vink (foto midden) duidelijk in zijn openingswoord, na het ‘Welkom’ van bestuurder/directeur Aat van Genderen (foto links) van het Willem de Zwijger College. Het aantal aangesloten besturen bij de opleidingsschool is met 4 gestegen naar 16, en het aantal begeleide studenten is met 70 gestegen naar 700. De groei houdt aan: er zitten nieuwe aanvragen van toetredende scholen in de pijplijn. Ook wordt er gestreefd naar groei in kwaliteit van de begeleiding van studenten en het samen professionaliseren, vertelde Vink. Zo wordt volgend schooljaar een nieuwe opzet van Samen Professionaliseren geïntroduceerd, en start de voorbereiding van een volgend strategisch beleidsplan voor 2023-2027.

    

Inspirerende voorbeelden
Hein van Asseldonk (foto rechts), oud-vicevoorzitter van de VO-raad en de keynote speaker van de jaardag, blikte terug op de ontwikkelingen van de lerarenopleidingen in de voorbije decennia, tot nu. Samen Opleiden en Samen Professionaliseren is inmiddels de norm van het ministerie van OCW – op advies van de VO-raad –, maar de bekostiging voor wat de scholen hiervoor doen, blijft achterwege, stelde hij.
Een inspirerend voorbeeld dat hij ooit van nabij zag was voor Van Asseldonk de lerarenopleiding in Singapore, een topacademie met een prachtige campus en een corps hoogleraren van hoog niveau. ‘Het is opgericht voor het opleiden en professionaliseren van leraren én voor het nadenken over het onderwijs. Schoolverlaters staan ervoor in de rij!’, zei hij. Dit concept zou, aangepast aan Nederlandse situatie, zó volgens hem overgenomen kunnen worden.
Van Asseldonk verwees ook naar het opleidingsmodel van de politie en de medische sector (de UMC’s), als goede voorbeelden. Een andere tip van hem was te kijken naar het Lerarencollectief, waar – anders dan bij de vakbonden – de inhoud van het leraarsvak ter sprake komt.
Van Asseldonk bepleitte samenwerking om de kansengelijkheid en het lerarentekort op te lossen. Educatieve regio’s kunnen helpen om van de huidige lappendekens die er nu zijn (allerlei partnerschappen en samenwerkingen) een constructief werkend geheel te maken, zoals in de regio Utrecht. Hij sloot af met het statement dat onderwijs ‘de mooiste wereld is om in te werken’.

   

Workshops en Marktplaats
Na deze inhoudelijke bijdrage volgden de circa 80 deelnemers workshops op het gebied van NPO coaching, stressmanagement, faalangst, lichaamstaal, pittige gesprekken, sociale media en Leraar van Buiten. Niet alleen via workshops kreeg Samen Professionaliseren vorm, maar ook in een marktplaats, waar acht scholen of instellingen hun bijzondere aanpak presenteerden, bijvoorbeeld op het gebied van het ‘leren leren’ van de leerlingen of het anders organiseren van het lesrooster (met lessen van 80 minuten en flexuren) om de motivatie van leerlingen en docenten te vergroten.
Na de borrel, waar velen – net als bij binnenkomst, tijdens de pauze en de marktplaats – weer met elkaar konden bijpraten, was de jaardag afgelopen. Hopelijk volgend jaar weer!