Sinds twee jaar hebben alle voltijdstudenten een plaats binnen een opleidingsschool, dus ook binnen RPO Rijnmond. Door de goede samenwerking tussen de Hogeschool Rotterdam en de scholen zijn de studenten in beeld en kan hun voortgang in de gaten worden gehouden.
Ook andere groepen studenten hebben hier baat bij. Vandaar dat we de afgelopen anderhalf jaar gezamenlijk gewerkt hebben aan een plan om deeltijdstudenten te laten instromen in Samen Opleiden. Dat plan wordt inmiddels uitgevoerd, want de deeltijdstudenten niveau 1 maken sinds het begin van studiejaar 2022-2023 deel uit van Samen Opleiden. In studiejaar 2023-2024 gaan ook alle hogerejaars deeltijdstudenten hierin mee. Dit zorgt voor wat veranderingen in begeleiding en organisatie op zowel de Hogeschool Rotterdam als op de opleidingsscholen. Aan de hand van twee fictieve studenten wordt hiervan een beeld geschetst:

Mehmet is 33 jaar, getrouwd en heeft één kind. Hij is in augustus gestart als docent wiskunde op een vmbo-school in Rotterdam. Hij heeft als vooropleiding mbo bouwkunde. Zijn studieloopbaancoach (SLC) heeft de intake met hem gedaan en samen zijn ze tot de conclusie gekomen dat Mehmet op basis van zijn vooropleiding geen vrijstellingen krijgt. Samen met zijn SLC heeft hij ook het eerste deel van het ontwikkeldocument ingevuld. Deel 2 en 3 vult Mehmet met zijn instituutsopleider en met de werkplekbegeleider op school. Daarin leggen ze samen vast op welke manier Mehmet op zijn stageschool aan zijn ontwikkeling gaat werken. Naast lesgeven en de begeleiding door een werkplekbegeleider kan dat bijvoorbeeld door het bijwonen van bijeenkomsten voor startende leraren, trainingen vanuit de huisacademie of het bijwonen van transfer- of praktijkbijeenkomsten.

Marie-Louise is 23 jaar, alleenstaand, en ze werkt vier dagen in de week in een winkel voor kantoorbenodigdheden. Ze doet de deeltijdopleiding Frans en heeft bij de uitvraag door het stagebureau aangegeven dat ze vanaf onderwijsperiode 2 op de woensdagen stage wil lopen op een vo-school. Ze is geplaatst op een school in Bleiswijk. Ze heeft een afgeronde hbo-opleiding International Business and Languages en op basis hiervan vrijstellingen gekregen voor haar minor en een aantal vakken Frans. Net als Mehmet heeft ze deel 1 van het ontwikkeldocument met haar SLC ingevuld. Ze gaat samen met haar instituutsopleider en haar werkplekbegeleider op school vaststellen hoe de begeleiding van haar ontwikkeling verder vorm krijgt.

Het betreft hier een ander type student dan de gemiddelde voltijdstudent. Deeltijdstudenten hebben vaak al een andere opleiding gedaan en combineren de studie met een baan en/of een gezin. Dat vraagt maatwerk in zowel de vakken op de hogeschool als het stagedeel.

Alle feiten staan op een rijtje in de bijlage ‘Factsheet’.

Stagehandleidingen, kijkwijzers, kennisclips en nog meer interessante informatie staan op de website Samen Opleiden: https://www.hogeschoolrotterdam.nl/samenwerking/instituten/instituut-voor-lerarenopleidingen/tweedegraads/

Freya Martijn
regiocoördinator Opleidingsschool Rotterdam (OSR)