Meer dan honderd mensen kwamen naar onze jaardag die plaatsvond op woensdagmiddag 15 februari 2023. Het thema was: ‘Connect!’ Werkplekbegeleiders, schoolopleiders, personeelsadviseurs, directeuren, bestuurders, lerarenopleiders en RPO-medewerkers kregen inspiratie, deden mee aan uitwisseling en ontmoetten elkaar in een plezierige setting op SG Spieringshoek in Schiedam.

Samen Professionaliseren
Rector-bestuurder Annerieke van Grol van SG Spieringshoek heette alle bezoekers kort welkom op haar school. Daarna praatte Anders Vink, voorzitter van het dagelijks bestuur van RPO Rijnmond, iedereen bij over Samen Professionaliseren. Anders is samen met Joop Grimm aanjager van deze lijn binnen RPO. ‘Als aanjagers maken we een rondje langs de velden, om te weten wat de behoeften en mogelijkheden zijn. Omdat we zestig scholen bezoeken, is het een groot “rondje”,’ vertelde Anders. ‘Het doel is een landkaart waarop duidelijk te zien is wat scholen vragen en bieden.’ Drie netbenoemde clustermakelaars zullen officieel per 1 augustus aan de slag gaan om te matchen wat de ene school vraagt en de andere biedt. Anders verwees naar de Marktplaats aan het einde van de middag voor twaalf best practices op scholen die gedeeld kunnen worden. ‘Verbind je met de experts’, riep hij iedereen op, ‘want verbinden – connecten – is het toverwoord van vandaag.’
Hij stelde verder de presentatie van het nieuwe strategisch plan in het vooruitzicht eind maart, vervolgens een zelfevaluatie en een peer review (vergelijkbaar met een ontwikkelassessment). Dit alles zal duidelijk maken of RPO de goede dingen doet, en of RPO de dingen goed doet, volgens Anders.
Tot slot meldde hij dat RPO aanhaakt bij de nieuwe plannen voor een Regionale Aanpak Toekomst Onderwijsarbeidsmarkt (RATO). Dertig bestuurders hadden voorafgaand aan de Jaardag hierover overlegd. RATO is de nieuwe manier waarop de overheid subsidies voor samen opleiden en het bestrijden van het lerarentekort verstrekt.

       

‘Help leerlingen met zelfregulerend leren’
Na Anders Vink kreeg Patrick Sins het woord, lector (‘praktijkprofessor’) Leren aan de Hogeschool Rotterdam. De take home message van zijn keynote speech was: zelfregulerend leren moet leerlingen aangeleerd worden; leerlingen kunnen dit niet zichzelf aanleren.
Volgens Sins moeten leraren meer aandacht besteden aan hoe leerlingen zich kennis eigen maken, dus niet alleen vakkennis doorgeven. Ze kunnen leerlingen drie soorten strategieën aanleren:
– cognitieve leerstrategieën (bijvoorbeeld voorkennis activeren),
– metacognitieve strategieën (bijvoorbeeld plannen en je voortgang bijhouden) en
– motivatiestrategieën (bijvoorbeeld een beloning bedenken of je zelfvertrouwen bijspijkeren).
‘Besteed daar aandacht aan in je les, ondertitel wat je doet,’ was zijn oproep aan de deelnemers. ‘Dan gaan leerlingen beter scoren qua resultaten en proces.’ Je kunt voor leerlingen het ‘wat, wanneer, waarom en hoe’ van je les benoemen. Dan vul je de gereedschapskist van leerlingen. Ze hebben daar ook veel profijt van als student in de vervolgopleiding.’
Patrick vertelde ook over een onderzoek naar zelfregulerend leren waarbij scholen kunnen aanhaken. Wie dit wil, kan zich opgeven via p.h.m.sins@hr.nl

Workshops
Het volgende programma-onderdeel was de workshopronde. Er was voor elk wat wils:
– Verrijking pedagogische professionaliteit van leraren door Deniece Brouwer, Marieke Leinarts en Marius Kingma, leden van de gelijknamige projectgroep van de Hogeschool Rotterdam
– De kracht van positief onderwijs door Gerda Hoekstra
– Samen Opleiden ICLON door Elise Storck
– Didactisch coachen door Karen van der Worp van de Hogeschool Rotterdam
– Samen Professionaliseren door Anders Vink en Joop Grimm
– Beeldcoaching door Marieke Aantjes.
De workshops werden goed bezocht en de inhoud was goed toepasbaar.

    

     

Marktplaats
Wie nog meer wilde opsteken kon terecht op de bruisende Marktplaats, met presentaties en posters over:
– Inductieprogramma (Begeleiding Startende Leraren) bij Onderwijsgroep Galilei
– Agora onderwijs op Scholengroep Penta
– Beroepscampus Middelharnis op RGO
– SKILLZ-project op het Krimpenerwaard College
– Aanbod nascholing ICLON
– Coaching en expertisegroepen op het Maerlant
– Didactisch coachen door Hogeschool Rotterdam
– Netwerk SEC door TU Delft
– Mindfulness leerlingen en docenten door DevelsteinCollege
– Leraar van Buiten
– Oranje-academie, strategisch HRM door CSG Willem van Oranje.

       

Heb je de jaardag gemist? Maak je geen zorgen, we hopen je te zien op onze jaardag 2024. Zodra de datum daarvoor s bepaald, delen we die via onze website en nieuwsbrief.

Twee deelnemers reageren:
‘Ik heb veel aan de speech van Patrick Sins. In ons beroepsonderwijs is het ook zinvol om stappen in het leerproces inzichtelijk te maken voor de leerlingen. Daar heb ik nog niet eerder over nagedacht.’
Stan Ringlever, Focus Beroepsonderwijs

‘In de workshop over De kracht van positief onderwijs heb ik wel wat tegengas gegeven, want alleen maar waarderend lesgeven vind ik niet realistisch. Een beetje mopperen moet kunnen, het heeft ook een functie. Als je ergens tegenaan loopt, en je uit dat, ben je het daarna kwijt. Mopperen is niet negatief bedoeld.’
Monika Jaskolska, Penta Scala Molenwatering

Meer informatie
Meer informatie over het lectoraat Leren aan de Hogeschool Rotterdam: https://www.hogeschoolrotterdam.nl/onderzoek/lectoren/talentontwikkeling/lectoren/Patrick-Sins/lectoraat-leren/
Op deze pagina is Patricks boekje ‘Zelfregulerend leren gaat niet vanzelf – maar hoe dan wel?’ (gratis) te downloaden (m.i.v. donderdag 23 februari).