Op 25 januari 2024 kwamen zo’n 20 werkplekbegeleiders van allerlei locaties en opleidingsteams van Zadkine bij elkaar op de fraai verbouwde locatie Benthemplein in Rotterdam-Centrum. Sommigen van hen begeleiden studenten van lerarenopleidingen, anderen verzorgen de begeleiding van zij-instromers die een pedagogisch-didactisch getuigschrift (PDG) moeten behalen.
Een deel van de werkplekbegeleiders was dit jaar begonnen, anderen hadden wat dit betreft al een mooie staat van dienst. Juist dit gemêleerde gezelschap zorgde ervoor dat de deelnemers elkaar veel te vertellen hadden en inspireerden.

Twee werkvormen
Anders Vink en Irene van Noort van RPO Rijnmond verzorgden een presentatie en werkvorm over de fasen van betrokkenheid, wat deze betekenen voor de leraar in opleiding en voor passende werkplekbegeleiding.
Vervolgens speelden de werkplekbegeleiders een intervisiespel dat het midden houdt tussen Ganzenbord en Monopoly (foto). De kaartjes die gelezen moesten worden, waren geen ‘kans’ of ‘algemeen fonds’, maar inspiraties, situaties, reflecties en uitdagingen uit de dagelijkse praktijk van de werkplekbegeleider. Zo raakten de spelers in gesprek over hun rol en bijvoorbeeld ethische dilemma’s. Natuurlijk is er ook veel gelachen.
De mooie bijeenkomst werd afgesloten met een gezamenlijke maaltijd. De schoolopleiders die deze bijeenkomst organiseerden zullen hier nog dit studiejaar (2023-2024) een vervolg aan geven.