Aan het begin van dit schooljaar zijn er twee nieuwe sterren verschenen aan het RPO-firmament: Bianca Veenhoff, clustercoördinator van het cluster VPR, en Hester van de Kuilen, projectleider. Wie zijn ze en wat motiveert hen voor hun nieuwe rol?

Bianca Veenhoff (links op de foto) startte haar loopbaan als onderwijsassistent in het basisonderwijs. Ze volgde de pabo en werkte zes jaar als leerkracht op een basisschool, zowel in onder-, midden als bovenbouw. Ze stapte over naar het voortgezet onderwijs, als docent Nederlands op Penta Hoogvliet. De begeleiding van stagiaires deed ze er al snel bij, als werkplekbegeleider. Ze groeide door naar schoolopleider voor Penta Hoogvliet en is daarnaast sinds augustus – samen met Sjoerd Hoekstra – één dag per week clustercoördinator voor Voorne-Putten/Rozenburg.
Op LinkedIn schreef ze in augustus: ‘Deze combinatie van functies biedt een mooie afwisseling in mijn werkzaamheden en brengt tegelijkertijd een nieuwe uitdaging met zich mee. Ik heb er ontzettend veel zin in!’
Wat maakte dat Bianca deze uitdaging aannam? Bianca reageert: ‘Voor mijn opleidingen heb ik zelf stages gelopen, en ik heb ervaren hoe belangrijk deze vormende periode voor toekomstige docenten is. Ik wil meewerken aan het opleiden en begeleiden van studenten op een manier die bij hen en bij hun niveau past, en voorkomen dat ze overvraagd worden. Zeker met het oog op het lerarentekort wil je zoveel mogelijk stimulans creëren.’

Verfrissende toevoegingen
Ze ziet mogelijkheden om in haar nieuwe rol meer invloed uit te oefenen op de gang van zaken. Ze kan tijdens de intervisie van schoolopleiders onderwerpen inbrengen. ‘En ik kan met ideeën komen om dingen meer levendig te maken, zoals een inspirerende spreker tijdens de kick-off met studenten – een moment om hen te enthousiasmeren om aan de stages te beginnen.’
Volgens Bianca is het programma al goed opgezet, maar zijn er altijd mogelijkheden voor verfrissende toevoegingen. Haar doel is: de stages goed laten aansluiten op de opleiding en waar nodig waardevolle elementen toevoegen. Zo zorgt ze ervoor dat de studenten optimaal worden voorbereid en alles uit hun stage kunnen halen.

Positieve eerste ervaringen
De eerste ervaringen van Bianca zijn positief, die begonnen al voor de zomervakantie toen ze meeliep met voorgangster Marieke Aantjes. Ze kan zich als bezige bij goed vinden in de combinatie van taken, want ze geeft ook nog steeds 11 uur Nederlands. Dat zou ze niet willen missen, want ‘jonge mensen klaarstomen voor de toekomst’ is helemaal haar ding. ‘Denk aan het voorbereiden van de vmbo-3-leerlingen op hun stage: de sollicitatiegesprekken die ze moeten voeren, de bewustwording van de taal die ze gebruiken op de stage, de woordkeus, maar ook hoe ze zich moeten kleden en dat ze een hand geven. Dat is nodig en daar hebben ze hun hele leven iets aan.’

Bianca’s leestip
‘Omringd door idioten’ van Thomas Erikson. ‘De titel klinkt bijzonder, maar na het lezen ervan ben je je weer bewust van het feit dat iedereen anders is en daarbij ook een andere aanpak (nodig) heeft. Tijdens het lezen herkende ik eigenschappen bij zowel collega’s als studenten en hiermee kan ik dan beter voorbereid het gesprek aangaan. Een praktisch boek met wat humor om je communicatie te verbeteren.’

 

Sinds eind augustus is Hester van de Kuilen (rechts op de foto) de nieuwe projectleider van onze opleidingsschool, als opvolgster van Irene van Noort. Hester is een ervaren onderwijsprofessional: ze was ckv- en geschiedenisdocent in het voortgezet onderwijs en is nu parttime universitair docent onderwijskunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze leerde tijdens eerdere functies in het onderwijs alle opleidingsscholen voor voortgezet onderwijs in en rondom Amsterdam kennen en ze werkt op veel terreinen als onderwijsadviseur en begeleider van veranderingstrajecten, met name op terrein van curriculum en docentprofessionalisering. Daarnaast is ze actief binnen de onderwijsregio Amsterdam.
Hester had goede redenen om te solliciteren op de vacature van projectleider: ‘RPO Rijnmond is een grote en diverse opleidingsschool in een redelijk afgeschermd gebied, die goed samenwerkt met de kleinere en nieuwe SCOOL opleidingsschool. De situatie hier is relatief overzichtelijk en stabiel, er heerst geen grote paniek door het lerarentekort, dus er is nog ruimte en tijd om voort te bouwen. RPO Rijnmond zou een goed voorbeeld kunnen zijn voor andere opleidingsscholen.’

Ook Hester kijkt met plezier terug op de start van haar werk bij RPO Rijnmond: ‘Ik heb in de afgelopen maanden met veel mensen gepraat en ben bij zoveel mogelijk overleggen geweest. Mijn beeld van RPO is dat de organisatie staat als een huis en dat de onderliggende organisatiestructuur sterk is. De club is heel betrouwbaar en degelijk – dat laatste bedoel ik als compliment. Elke student kan hier een plek krijgen, en als er wel eens een incident is wordt dat binnen het goede netwerk opgelost. Tegelijkertijd kan RPO niet achteroverleunen, er komt veel op de opleidingsschool af. Denk aan het lerarentekort, de diverse instroom, de vorming van de onderwijsregio. Dat raakt RPO en daar gaan we dan ook de komende tijd mee aan de slag.’

Plannen
Hesters opdracht is: RPO Rijnmond goed positioneren in de regio, zorgen voor de verbinding met de drie andere programmalijnen van de onderwijsregio, de ontwikkelingsgerichte peer review voorbereiden en de kwaliteit van wat er is ontwikkeld borgen. Ze wil op het goede fundament verder bouwen aan de integratie van het werven, samen opleiden en begeleiden, en verder professionaliseren van (startende) leraren binnen de Onderwijsregio Rijnmond.
De nieuwe ontwikkelingen door de samenwerking in de onderwijsregio worden merkbaar voor werkplekbegeleiders en schoolopleiders, vertelt Hester. ‘Als wij – projectleider en clustercoördinatoren – de dingen goed doen en er meer instroom komt door het zij-instroomtraject, de associate degree-opleiding en het duale traject, zullen de begeleiders hun ontwikkelde routines en werkwijzen voor de reguliere studenten moeten oprekken. De wijze waarop je een vijftigjarige zij-instromer begeleidt die misschien wel directeur is geweest is van een andere orde dan van een student van achttien. Ik hoop verder dat we steeds meer aandacht hebben voor de doorlopende begeleiding, dus niet alleen van studenten van de initiële opleiding, maar ook van de startende docenten. Het gaat dus om verdieping (je moet méér kunnen) én verbreding (ook aan bijvoorbeeld startende docenten begeleiding bieden). Dit levert ook ontwikkelkansen op voor alle betrokken professionals.’
Daar heeft Hester inmiddels plannen voor gemaakt die ze voorlegde aan de clustercoördinatoren en het dagelijks bestuur. De clustercoördinatoren hebben daar heel positief op gereageerd, meldt ze. ‘We gaan onder andere aan de slag met verdere professionalisering van begeleiders, opdat zij maatwerk kunnen bieden voor de diversere instroom, zoals zij-instromers en duale studenten. Verder gaan we bezig met inductie en versterking van de kwaliteitscultuur. Voor mij was het fijn om te zien dat er zoveel bereidheid is om RPO nog beter te maken.’

Hesters leestip
‘Het Lerarentekort’ van Jacquelien Bulterman. ‘Dit boek gaat over de versterking van het beroep van binnenuit, door de vakkennis en handelingskennis van docenten voorop te stellen in plaats van wat anderen vinden dat leraren moeten doen. We moeten het stuur weer vastpakken; dan wordt het beroep weer aantrekkelijker, en kunnen we het lerarentekort misschien oplossen.’