Lars Adriaanse is student aan de lerarenopleiding aardrijkskunde van de Hogeschool Rotterdam en loopt stage op Penta Hoogvliet. Eerst heeft hij de mbo-opleiding tot onderwijsassistent gevolgd en daar is hij voor geslaagd.

‘Hoe heb je de overgang van het mbo naar het hbo ervaren? Dat vroeg RPO Rijnmond aan mij. Om maar met de deur in huis te vallen: de overgang van het mbo naar het hbo is mij goed bevallen. De ervaring die ik heb opgedaan tijdens mijn periode als onderwijsassistent heb ik direct kunnen meenemen naar mijn eerste stage op het hbo.
De stages die ik op het mbo heb gelopen waren in het basis- en voortgezet onderwijs. Hierdoor wist ik dat het voortgezet onderwijs net wat beter bij mij paste. Deze drie jaar aan stage zijn megawaardevol voor mij geweest. Het lesgeven heb ik in die jaren eigenlijk al goed kunnen oppakken. Ook heb ik op een leuke en veilige manier geëxperimenteerd met verschillende didactische werkvormen. Maar als leraar ben je veel meer dan alleen iemand die uitleg geeft. Ik heb dan ook geleerd hoe ik voor mijn leerlingen kan klaarstaan. Deze pedagogische aanpak heeft mij veel gebracht, ook op het hbo. Het voelde voor mij alsof ik met een flinke voorsprong aan de lerarenopleiding begon. De stage-opdrachten op het hbo zijn hierdoor veel makkelijker gegaan!
Op de lerarenopleiding krijg je didactiek en pedagogiek, vakken die je helpen om een betere leraar te worden. Voor mij waren deze vakken niet nieuw, ik had ze al drie jaar gehad. Daarom kon ik deze en de nieuwe kennis gelijk toepassen bij mijn eerste stage van de lerarenopleiding. Mijn kennis van het mbo heb ik dus goed mee kunnen nemen naar het hbo.
Het grootste verschil dat ik heb gemerkt is het hoge tempo: op het hbo behandel je meer lesstof en wordt er net wat dieper op de stof ingegaan. Dit maakte het hbo voor mij juist een leuke uitdaging. Het was voor mij wel even schakelen dat het tempo ineens een stuk hoger lag, maar ik was er vrij snel aan gewend. De diepgang die je op het hbo hebt, miste ik op het mbo. Door de leuke en goede docenten komt het helemaal niet over als moeilijker. Mijn idee was dat ik echt alleen maar zou moeten studeren, opdrachten maken en colleges volgen. Maar in werkelijkheid veranderde er eigenlijk niet zo veel. Ik houd nog voldoende tijd over om leuke dingen naast school en stage te doen. Kunnen sporten, werken en tijd spenderen met vrienden is voor mij erg belangrijk. Door de zeer soepele overgang van het mbo naar het hbo is dit eigenlijk makkelijk te doen.’