Develsingel 5
3333 LD Zwijndrecht
Postbus 377
3330 AJ Zwijndrecht
tel. 078-619 45 66
Website: https://develsteincollege.nl/
Onderwijsaanbod Develsingel: gymnasium, atheneum, havo en vmbo-t
Onderwijsaanbod Loket Zwijndrecht: vmbo-bk en lwoo
Aantal leerlingen: circa 1.800
Aantal medewerkers: ruim 200
Het DevelsteinCollege is een christelijke school voor gymnasium, atheneum, havo, vmbo-t, vmbo-k en vmbo-b. Het DevelsteinCollege heeft twee vestigingen; hier verzorgen ruim 200 medewerkers ‘meesterlijk’ onderwijs voor circa 1.800 leerlingen. Onderstaande informatie is gericht op het onderwijs aan de vestiging Develsingel.
Missie
Het DevelsteinCollege is een ambitieuze scholengemeenschap met uitdagend onderwijs dat leerlingen motiveert om vol vertrouwen het beste uit zichzelf te halen en ieders talent tot bloei te laten komen.
Visie
Dat doen wij door:
- Leerlingen de regie te geven over hun eigen leerproces waarbij zij leren steeds zelfstandiger te werken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun prestaties
- Doelgericht en flexibel onderwijs met volop keuzemogelijkheden te bieden waarbij successen worden gevierd en fouten maken mag
- Een veilige en gezonde leeromgeving te bieden met een positieve sfeer waar ieder zich thuis voelt
- Een nauwe samenwerking aan te gaan met ouders, leerlingen en medewerkers vanuit een hoge betrokkenheid
- Kansrijk onderwijs te geven waarbij leerlingen worden voorbereid om zelfstandig te functioneren als wereldburger met een succesvolle aansluiting op het vervolgonderwijs.
Het DevelsteinCollege haalt zijn inspiratie uit het woord van God. Met zichtbare en herkenbare normen en waarden zijn wij een school waar respect en aandacht de basis zijn van ons gedrag. Omdat niemand hetzelfde is, erkennen wij verschillen en spelen er naar vermogen op in door extra mogelijkheden aan te bieden om talenten zoveel mogelijk tot hun recht te laten komen en door extra te begeleiden als dat nodig is. Ons onderwijs is kansrijk, stimulerend en gebaseerd op vertrouwen. Gedurende de opleiding verschuift de verantwoordelijkheid voor het leerproces steeds meer in de richting van de leerling. Voor dat groeiproces zijn de leerling, de docent en de ouders gezamenlijk verantwoordelijk.
Opleiden in de school
Samen met partners de Hogeschool Rotterdam, ICLON (Leiden) en SEC (Delft) geeft het DevelsteinCollege vorm en inhoud aan de opleiding Samen Opleiden en zijn wij verbonden aan RPO Rijnmond. Wij staan open voor studenten met diverse opleidingsvarianten, denk hierbij aan reguliere lerarenopleidingen (tweede- en eerstegraad), verkorte trajecten, educatieve minors en werkend leren (mbo-opleidingen).
De hoofdreden voor het opleiden van stagiaires is dat wij studenten een goede stageplek willen aanbieden als onderdeel van hun opleiding. Met het oog op professionalisering en het lerarentekort vinden wij het ook vanuit onze missie belangrijk om mensen te enthousiasmeren en te binden voor het onderwijs en hen wegwijs te maken en zo goed mogelijk voor te bereiden op hun carrière en loopbaan. Hiervoor onderhouden wij ook contacten met vervolgopleidingen en hun vertegenwoordigers. Begeleiding van stagiaires is voor het DevelsteinCollege een belangrijk instrument om nieuw talent binnen te halen. Het faciliteren van stageplekken voor studenten is een taakopdracht van de schoolopleider. Het begeleiden van stagiaires wordt gedaan door werkplekbegeleiders die in het bezit zijn van een tweede- of eerstegraadsbevoegdheid.
Begeleiding van (startende) docenten
Het DevelsteinCollege biedt alle docenten de mogelijkheid om gebruik te maken van de expertise van onze interne begeleiders. Alle nieuwe collega’s krijgen een interne begeleider die hen gedurende twee jaar structureel begeleidt op verschillende vlakken, afhankelijk van de behoefte van de collega. Als er nieuwe collega’s zijn met veel ervaring in het onderwijs zal de begeleiding vooral vraaggestuurd zijn en zal de focus liggen op het inwerken binnen onze schoolcultuur. Voor startende docenten zal de begeleiding vooral gericht zijn op het ontwikkelen van de vaardigheden op het gebied van lesgeven.
De begeleiding van medewerkers vindt gedegen en structureel plaats door interne begeleiders. Zij beschikken over de vaardigheden om (nieuwe) docenten en onderwijsondersteunende medewerkers individueel te begeleiden in het aanleren van nieuwe vaardigheden. Een eerste onderdeel van de werkbegeleiding is het introductieprogramma. Dit programma is speciaal ontwikkeld voor de nieuwe medewerkers, met als doel snel ingewerkt te raken. Daardoor voelen zij zich sneller thuis in de schoolorganisatie en bereiken ze ook sneller een goede kwaliteit van functioneren. De onderdelen zijn: een enerverende introductiedag, een introductietraining van 3 bijeenkomsten en 3 intervisiebijeenkomsten in het eerste jaar.
Tevens is er de mogelijkheid voor alle collega’s om begeleiding aan te vragen bij het DevelsteinCentrum voor Ontwikkeling en Coaching (DOC). De hulpvraag gaat vanuit de collega en een interne begeleider of (externe) coach zal worden ingezet om het traject vorm te geven en de collega te begeleiden.
Professionalisering
Interne scholing is het programma-aanbod van op scholing en deskundigheidsbevordering gerichte activiteiten en faciliteiten die het DevelsteinCollege zijn medewerkers aanbiedt. Dit programma is toegesneden op de eisen aan medewerkers die voortvloeien uit de missie, visie en strategie van de school. De opzet van het programma is deels aanbodgericht en deels vraaggericht. De samenstelling van het aanbod wordt verzorgd door het DOC en bestaat uit een mix van ICT-gerelateerde trainingen, ontwikkelingen op het gebied van pedagogiek, praktische trainingen voor op de werkvloer en ter inspiratie om het beste uit onze werknemers en leerlingen te halen. Het aanbod wordt jaarlijks samengesteld, inspelend op de actuele behoefte en ontwikkelingen, en wordt aan het hele personeel aangeboden. De trainingen die binnen de locatie plaats vinden, kunnen zowel door eigen medewerkers als door externe partijen worden verzorgd.
Get Social