‘Voordat ik begon aan de lerarenopleiding Nederlands, heb ik de mbo-opleiding onderwijsassistent gevolgd. Daarvoor liep ik drie stages in het basisonderwijs. Die vond ik leuk, maar ik zocht toch meer uitdaging en wilde zelfstandig voor de klas staan. Al vanaf mijn dertiende geef ik turnlessen aan kinderen tussen de 10 en 15 jaar oud. Zo kwam ik er ook achter dat ik het leuk vind om kinderen iets te leren en les te geven. Daarom doe ik nu lerarenopleiding Nederlands. Ik vind het Nederlands een mooie en interessante taal en ik wilde meer leren over de ontwikkeling van jongeren.
De lerarenopleiding ervaar ik als leerzaam en waardevol. Ik had geen betere keus kunnen maken. Het leraarsvak laat je steeds opnieuw doelen stellen, voor je eigen ontwikkeling en die van je leerlingen of studenten.
Vorig stagejaar had ik een goede werkplekbegeleider, die mij na elke les gerichte feedback gaf. Zij vroeg: “Wat zou je de volgende keer anders of hetzelfde doen?” en “Welk effect heeft je handelen gehad?” Ook in de periode met lockdowns waarin we online onderwijs gaven ondersteunde mijn begeleider me de hele tijd. Met een goede begeleider kun je je hele stage aan!
Wat helpt om de stage soepel te laten verlopen is: goed contact tussen je stagebegeleiders en de hogeschool. We hebben daarvoor transferdagen.
Wat misschien nog beter kan is dat stagebegeleiders bij de eerste transferdag in een schooljaar aanwezig zijn en ook de toelichting horen op de inhoud van het portfolio en de jaarplanning. De handleiding die ze nu krijgen wordt namelijk niet altijd goed gelezen of begrepen, en dat leidt later tot onduidelijkheden.
De lerarenopleiding is een geschikte opleiding om aan jezelf te werken. Houd je van een flinke uitdaging en van jezelf ontwikkelen, dan is het een perfecte opleiding voor jou. Het onderwijs is namelijk heel gevarieerd. Je komt niet in een sleur terecht, je blijft elke dag leren en groeien.’