Eerste kennismakingsmiddag een succes
Eerste kennismaking een succes
Duurzaam opleiden is het streven van Mariëlle Theunissen, lector Samen opleiden van de Hogeschool Rotterdam. Ze wil bijdragen aan de opleiding van leraren die kunnen ontwerpen, onderzoeken en experimenteren. Ze zei dit tijdens de kennismakingsbijeenkomst van RPO Rijnmond op woensdag 12 oktober op het Walburg College in Zwijndrecht.
Zo’n 75 mensen woonden de kennismakingsbijeenkomst bij. Onder hen bestuurders, schoolleiders, schoolopleiders en werkplekbegeleiders.
Dagvoorzitter Liesbeth Bloeme, coördinator van RPO Rijnmond, heette iedereen welkom en presenteerde met plezier de huisstijl waarmee de opleidingsschool visueel herkenbaar wil worden.
Betere leraren opleiden
Keynotespreker Mariëlle Theunissen, sinds een half jaar lector Samen opleiden van de Hogeschool Rotterdam, introduceerde zichzelf bij de aanwezigen. Theunissen is een ervaren onderwijskundige en lerarenopleider aan de Radboud Universiteit. Na jarenlang leraren opleiden, heeft ze zelf de lerarenopleiding muziek gevolgd en is muziekdocent geworden. Ze wilde zodoende ‘een betere lerarenopleider worden’. Acht jaar lang stond ze voor de klas op het Alfrink College in Zoetermeer. Inmiddels heeft ze die baan opgezegd, om zich te kunnen wijden aan het (halftime) lectoraat en de lerarenopleiding.
Theunissen schetste onder andere een beeld van de toekomst met onderwaterdrones en zorgrobots, en vroeg zich af welke beroepsbeoefenaren er over tien tot twintig jaar nog nodig zijn. Leraren leiden deze toekomstige professionals op, onder andere door hun de 21st century skills bij te brengen. Daarom is het goed als leraren zelf ook een onderzoekende houding aannemen en in staat zijn hun eigen onderwijs te ontwerpen.
Theunissen zei op een betere manier leraren te willen opleiden. Daarmee bedoelde ze – onder andere – leraren die ook na hun diplomering blijven leren. Ze noemde intervisiegroepen, professionele leergemeenschappen, modelling en lesson study als waardevolle samenwerkingsvormen waarin geleerd wordt van elkaar. Klik hier voor de blog van Theunissen.
Workshops
Na de keynote speech volgden de deelnemers twee keuzeworkshops uit een aanbod van zes. Deze workshops stonden op het programma:
1. Schets van RPO Rijnmond
Visie, structuur, welke scholen, instituten en faciliteiten, wat zijn de plannen?
Door Joop Grimm en Sjoerd Hoekstra, clustercoördinatoren
2. Samen Opleiden met de Hogeschool Rotterdam
Alles over de harmonisatie en Samen Opleiden.
Door Edwin Versluis, onderwijsmanager Innovatie & Verbinding van de Hogeschool Rotterdam, en Gert Eijkenaar, clustercoördinator
3. Samen Opleiden met het ICLON en SEC
Door Nelleke Belo van het ICLON (Leiden) en Martin Jacobs van het SEC (Delft), en Hans Speksnijder, clustercoördinator
4. Werkplekcurriculum
Scholen en de lerarenopleiding ontwikkelen en verzorgen samen werkplekcurriculum. Er worden voorbeelden geschetst over vakdidactiek en adolescentiepsychologie.
Door Mariëlle Theunissen, lector Hogeschool Rotterdam
5. Werkplekbegeleiding in RPO Rijnmond (workshop voor schoolleiders)
We hebben vele coaches, werkplekbegeleiders en leiden voortdurend nieuwe op. Wat leren zij en welke expertise hebben ze in huis?
Door Gaby Zwarts, regiomanager Hogeschool Rotterdam
6. Samen professionaliseren
Hoe gaat leren van elkaar, in een netwerk? De Werkplaats fungeert als voorbeeld. Waarom ‘Samen Professionaliseren’ in RPO Rijnmond?
Door Ton Roelofs, voorzitter regiegroep RPO Rijnmond en directeur Onderwijs PENTA college CSG
Verder waren er tijdens de pauze en de borrel na afloop royale mogelijkheden voor ontmoeting en uitwisseling. Die werden goed benut door de aanwezigen.
Bijeenkomst in 2017
RPO Rijnmond wil elk jaar een inspiratie- en ontmoetingsmiddag te houden. De volgende bijeenkomst wordt eind januari aangekondigd op deze website.
Get Social