Stages van studenten aan onze opleidingsschool gaan gewoon door, ondanks de lockdowns. Twee studenten, een instituutsopleider van de Hogeschool Rotterdam, en een clustercoördinator delen hun ervaringen. Wat is niet veranderd en wat missen ze in deze fase?

Jasmijn de Werker, tweedejaars van de lerarenopleiding biologie


Begin februari 2020 begon ik aan mijn stage op het Helinium in Hellevoetsluis. Er gingen al verhalen rond over een virus in andere landen. Vaak ging het in de lessen ook over het coronavirus. Ik heb een maand fysiek stage kunnen lopen, maar omdat het mijn eerste jaar was gaf ik nog niet veel les.

Toen de voorjaarsvakantie was geweest gaf ik wat meer les. Ik begon mijn lessen ook met de vraag: ‘Zijn er nog vakantiegangers onder jullie?’ Veel leerlingen waren in Italië op vakantie geweest. In Italië had het virus toen toegeslagen en mijn reactie was ook: ‘Dan moeten we bij jullie uit de buurt blijven.’ Toch deden we er allemaal nogal lacherig over en we hadden nooit kunnen voorspellen wat ons te wachten stond.
Na de voorjaarsvakantie ging het mis: het virus was in ons land. En toen zaten we allemaal ineens thuis. Van stagelopen was geen sprake meer. Ik heb ook geen online lessen gegeven in de eerste lockdown. Wel heb ik mijn stage niveau 1 mooi kunnen afronden met wat online kennisclips die ik voor de derde klas heb gemaakt.
Hogeschool Rotterdam was erg soepel met de opdrachten die af moesten zijn door de lockdown. Er werd veel hulp en ondersteuning aangeboden door de hogeschool.
In het tweede jaar liep ik ook stage op Helinium. Dit kon meteen vanaf september, omdat de scholen weer open mochten. Voor de Hogeschool moest ik een portfolio bijhouden en hiervoor verschillende opdrachten maken. Ook hierbij kreeg ik weer veel hulp, onder andere voor het bewijzen verzamelen tijdens fysieke én online lessen. Dit heeft mij erg geholpen, want op 15 december gingen de scholen weer dicht en ik had nog niet alle bewijzen verzameld. Hiervoor heb ik de hulp vanuit de Hogeschool dus goed kunnen gebruiken.
Het is een gekke tijd om nu les te geven. Ik vind fysiek lesgeven veel leuker dan het online lesgeven. Ik hoop dat dat ook snel weer kan en dat ik mezelf weer kan ontwikkelen tijdens het fysiek lesgeven.

 

Bastiaan Mulder, tweedejaars van de lerarenopleiding biologie


In eerste instantie was de stageperiode fysiek en liep ik twee dagen per week stage op Helinium. Toen de corona-lockdown begon was het even testen hoe de stage het best geregeld kon worden, maar de stageschool zelf en de hogeschool speelden hier goed op in.

Er was de mogelijkheid dat ik als stagiair naar school kon gaan tijdens de lockdown. Ik ga namelijk op mijn stagedagen gewoon naar de stageschool en geef online lessen vanaf de stagelocatie. Mijn werkplekbegeleider is dan ook altijd aanwezig om ondersteuning te bieden en om mee te kijken met de online lessen.
De online lessen worden gegeven via Microsoft Teams. Vanuit de hogeschool wordt er ook van alles aangepast om de stage te kunnen afronden in de huidige situatie. Zo is de stagemodule aangepast aan het online lesgeven, zodat we al onze leerwerktaken en leerresultaten kunnen behalen om onze stage succesvol te kunnen afronden.
De leerlingen doen goed mee met de online lessen en via Teams kan alles goed geregeld en gecommuniceerd worden.
Het is natuurlijk leuker om fysiek stage te lopen, maar ondanks de huidige situatie zijn alle mogelijke alternatieven ingezet om toch stage te kunnen blijven lopen. De communicatie tussen de Hogeschool en de stagelocatie verloopt nog steeds goed en dat geldt ook voor de communicatie tussen mijn werkplekbegeleider en mij. Ik kijk er weer naar uit om fysiek les te kunnen geven, maar naar omstandigheden gaat het nu ook goed.


Nicolette Erkelens, instituutsopleider van de Hogeschool Rotterdam

Nicolette is al twee jaar instituutsopleider van een studentengroep niveau 2 bij het cluster Voorne-Putten/Rozenburg binnen RPO Rijnmond. Daarvoor heeft ze jarenlang studenten van niveau 1 begeleid bij dit cluster.

Op niveau 2 van de opleiding is het belangrijk zoveel mogelijk ervaring voor de klas op te doen met veel feedback, zodat de studenten op niveau 3 zelfstandig aan klassen kunnen lesgeven met begeleiding op afstand.
Dit jaar zijn de contactmomenten voor niveau 2 verminderd naar zes bijeenkomsten tijdens de transferdagen. Tijdens een transferdag is er ‘s ochtends een bijeenkomst met de studenten, die ik verzorg voor de studenten uit ‘mijn’ cluster. ‘s Middags hebben de studenten de mogelijkheid om twee of meer workshops van Leraar 2.0 te volgen. Door corona houden we de transferdagen online.
De contacten met de studenten zijn naar mijn gevoel hetzelfde als in de situatie zonder corona. We zien elkaar via Microsoft Teams, maar als je een één-op-één-gesprek voert – op verzoek van de student of van mij – is het contact ook echt en voelbaar. Tijdens dit contact kan ik de studenten ook alle aandacht geven.
In deze gesprekken merk ik dat de studenten ondanks corona toch veel voor de klas staan – dat wil zeggen: fysiek lesgeven aan klassen die nog op school aanwezig zijn of digitaal lesgeven aan de leerlingen thuis – en dat ze vooral de fysieke lessen als een soort lifeline ervaren in deze periode waarin ze zelf nauwelijks fysiek onderwijs krijgen op de Hogeschool Rotterdam. De stagedagen geven hun regelmaat en afleiding.
De studenten hebben een overzicht gekregen met ook voorbeelden van online situaties die zij als bewijs in hun portfolio kunnen opnemen.

Wat ik wel mis is het bezoeken van de studenten op de stagescholen, de gesprekken met de werkplekbegeleiders en de schoolopleidersvergaderingen. Hier heb ik vaak informeel contact met de gesprekspartners over de begeleiding van de studenten, wat heel waardevol is. Gelukkig weten de studenten, de werkplekbegeleiders en schoolopleiders mij goed te vinden als er vragen zijn.

 

Gerben Lodder, een van de clustercoördinatoren van cluster Nieuwe Waterweg-Noord


Online lessen, online vergaderen, online borrelen. Wie had gedacht dat dat de normaalste zaak van de wereld zou worden? Het vergt echter veel van ons organisatievermogen als opleidingsschool om tóch ons programma te kunnen draaien, zonder veel in te boeten aan kwaliteit. We zijn trots dat we dat hebben kunnen waarmaken.

Elk jaar houdt RPO een aantal workshopmiddagen voor alle niveaus stagiairs, als onderdeel van de transferdagen. Na een morgen met de instituutsopleider verzorgen experts uit het werkveld dan ’s middags inspirerende en prikkelende workshops. Normaal gesproken worden deze dagen per cluster georganiseerd op één van de stagescholen uit de regio, maar nu moesten we ons snel aanpassen aan de situatie.
Besloten werd dat de transferdagen in online vorm moesten doorgaan. We schoven de eerste datum op om onszelf de tijd te geven deze dag goed te kunnen organiseren en communiceren.
Eind november en begin december hebben alle clusters (VPR, ZHZ en NWN) een keur aan workshops aangeboden via Zoom (Leraar 2.0), waaraan studenten in break-outrooms konden deelnemen. De tweede transferdag, dit keer gehouden via Microsoft Teams, ligt ook alweer achter ons.
Hoewel een offline transferdag altijd de voorkeur zal genieten, hebben zowel workshopleiders als studenten aangegeven dat ze het waardevolle middagen vonden, gevuld met nieuwe of hernieuwde inzichten en inspiratie.
Wat het betekent voor de toekomst? Misschien een hybride setting, voor mensen die niet fysiek aanwezig kunnen zijn? We hebben in ieder geval veel geleerd van deze uitdagende periode!