Kenmerken

Dit zijn de kenmerken van onze opleiding samen met je lerarenopleiding:

  • Je krijgt veel praktijkervaring meteen vanaf je eerste stage
  • Je krijgt de kans ervaring op te doen op heel diverse scholen: van vmbo tot gymnasium en van mbo tot praktijkonderwijs
  • Je leert veel extra’s dankzij onze eigen modules, zoals digitale didactiek en adolescentiepsychologie
  • Je komt snel in aanmerking voor een benoeming, soms al tijdens je opleiding.

Dit vraagt ons traject van je

  • De bijeenkomsten en opdrachten vragen de nodige tijd
  • Je doet een assessment of voert een toelatingsgesprek voor je kunt deelnemen aan dit traject; je kunt dus ook afgewezen worden
  • Onze werkplekbegeleiders (coaches) en schoolopleiders geven je eerlijke feedback; dat kun je confronterend vinden
  • Je bent vanaf het begin als een collega onder de leraren. Daar horen verantwoordelijkheden bij.

Concreet

Als student loop je vanaf het begin van je opleiding twee dagen per week stage op je stageschool.
Voor je met je stage begint, maak je eerst kennis. Dit gebeurt voor de eerstejaars studenten traditiegetrouw op een dag in februari.
Elk stagejaar bestaat in principe uit vier blokken. Het is de bedoeling dat je tijdens je stage ook werkt aan beroepsproducten. Dit zijn opdrachten die aan vooraf toegelichte criteria moeten voldoen. Per blok is in een handleiding omschreven welke producten dit zijn.
Ook volg je transferdagen; bijeenkomsten voor de voltijdstudenten met medestudenten en de schoolopleider, als onderdeel van het lesprogramma.
Per stagejaar houden we op onze scholen zes transferdagen. Op die dagen koppelen we de theorie aan de praktijk. Dat doen we in de vorm van workshops, intervisies, leermodules, enzovoorts.
Aan het eind van een blok wordt er een criteriumgericht interview (CGI) met je gehouden, waarin je aan de hand van een portfolio met de instituutsopleider praat over wat je hebt geleerd tijdens deze periode van werkplekleren.

Je raakt in dit vak niet uitgeleerd!

lees verder >>
Romy Boer, student lerarenopleiding Duits

Het leraarsvak laat je steeds opnieuw doelen stellen, voor je eigen ontwikkeling en die van je leerlingen of studenten.

lees verder >>
Alieke Vis, student lerarenopleiding Nederlands

We bouwen het leerproces stap voor stap op. We bekijken goed hoe we de setting van het lesgeven veilig kunnen maken.

lees verder >>
Jolanda van Herk, docent Retail & Business en werkplekbegeleider Zadkine

Als eigen mensen het huidige personeel professionaliseren, kan dat mooi worden!

lees verder >>
Arie Cové, directeur-bestuurder RGO Middelharnis

Een lerarenopleiding volgen is leuk, je kunt je kennis delen en je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling

lees verder >>
Yahne Biesbroek, student lerarenopleiding biologie

Het is stimulerend om bij elkaar in de keuken te kijken

lees verder >>
Linda Sprado, HRM-adviseur Sg Spieringshoek

Studenten binnen je eigen school opleiden biedt mooie kansen om het lerarentekort tegen te gaan

lees verder >>
Jacqueline Bevaart, algemeen directeur

Ik wil een goede, positieve docent zijn – dan kan ik het verschil voor mijn leerlingen maken

lees verder >>
Rakeem Komsi, student lerarenopleiding economie

Van een student in je team of klas wordt je onderwijs beter. Je kijkt er zelf ook weer met een andere bril naar.

lees verder >>
Ton Rademaker, instituutsopleider Zadkine

Ik snap niet dat niet iederéén docent wil worden!

lees verder >>
Yildez Horstman, student lerarenopleiding biologie

Ik wil de studenten laten vliegen!

lees verder >>
Marianne Bijkerk, clustercoördinator Zuid-Holland-Zuid en schoolopleider Walburg College

Ik zorg ervoor dat studenten in een warm bad terechtkomen

lees verder >>
Pinar Rousian, docent Duits en schoolopleider Willem de Zwijger College