Samen Professionaliseren

Als opleidingsschool bieden we een platform voor samen professionaliseren voor en door startende en ervaren leraren en schoolleiders.

Begeleiden van starters

Ben je een startende leraar, dan krijg je drie jaar lang goede begeleiding aan op een aantal van onze scholen. Dit traject vormt een goede start voor je professionalisering tot vakbekwame leraar die zich wil blijven ontwikkelen.

Professionaliseren van professionals

We willen graag dat ook leraren en schoolleiders zich ontwikkelen tot excellente professionals. Als ervaren leraar of schoolleider op een van onze aangesloten scholen kun je kiezen uit:

  • het aanbod van onze RPO Academie
    Deze interne academie biedt formele trajecten aan, zoals een cursus of leergang. Hiervoor werken we samen met aangesloten grote besturen, lerarenopleidingen en specialisten. Klik hier voor meer informatie.
  • Informele trajecten
    Er zijn ook informele trajecten, zoals een professionele leergemeenschap (PLG) of een werkplaats. In een PLG werken en leren alle betrokkenen samen om een gemeenschappelijk doel te bereiken: het verbeteren van de motivatie en de leerprestaties van de leerlingen. Zo hebben de PLG Doorlopende Professionalisering voor Docenten en de PLG Begeleiden Startende Leraren concrete resultaten geboekt. Wat een werkplaats is kun je zien in dit filmpje.
  • Gluren bij de buren
    Wil je met je schoolteam buiten je eigen schoolmuren kijken en leren van collega’s op een school in de regio? Wil je kennismaken met andere onderwijsconcepten? Dat kan via het project Gluren bij de buren. Voorbeelden:
    – hoe start je een technasium?
    – hoe voer je gepersonaliseerd leren in?
    – hoe functioneert een trajectgroep voor risicoleerlingen?
    – hoe gaat intervisie volgens de incident-methode eraan toe?
  • Vraag en aanbod matchen
    Heeft je school een specifieke ontwikkelbehoefte? Of is er bijzondere expertise opgedaan die je team wil delen met andere teams? Laat het Sjoerd Hoekstra, coördinator Samen Professionaliseren (zie hieronder), weten. Hij wil vraag en aanbod bij elkaar brengen, zodat er op een laagdrempelige manier kennis en ervaring worden gedeeld.
    Er is binnen RPO Rijnmond expertise op deze gebieden:
    – vmbo-skills
    – flipping the classroom
    – Rots & Water
    – gepersonaliseerd leren
    – doorlopende leerlijn primair onderwijs naar voortgezet onderwijs.
    Neem voor vragen of jullie aanbod contact op met Sjoerd Hoekstra, coördinator Samen Professionaliseren: s.hoekstra@helinium.nl

Ik wil een goede, positieve docent zijn – dan kan ik het verschil voor mijn leerlingen maken

lees verder >>
Rakeem Komsi, student lerarenopleiding economie

Het is stimulerend om bij elkaar in de keuken te kijken

lees verder >>
Linda Sprado, HRM-adviseur Sg Spieringshoek

Ik zorg ervoor dat studenten in een warm bad terechtkomen

lees verder >>
Pinar Rousian, docent Duits en schoolopleider Willem de Zwijger College

Als eigen mensen het huidige personeel professionaliseren, kan dat mooi worden!

lees verder >>
Arie Cové, directeur-bestuurder RGO Middelharnis

Het leraarsvak laat je steeds opnieuw doelen stellen, voor je eigen ontwikkeling en die van je leerlingen of studenten.

lees verder >>
Alieke Vis, student lerarenopleiding Nederlands

Van een student in je team of klas wordt je onderwijs beter. Je kijkt er zelf ook weer met een andere bril naar.

lees verder >>
Ton Rademaker, instituutsopleider Zadkine

Een lerarenopleiding volgen is leuk, je kunt je kennis delen en je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling

lees verder >>
Yahne Biesbroek, student lerarenopleiding biologie

Ik wil de studenten laten vliegen!

lees verder >>
Marianne Bijkerk, clustercoördinator Zuid-Holland-Zuid en schoolopleider Walburg College

Studenten binnen je eigen school opleiden biedt mooie kansen om het lerarentekort tegen te gaan

lees verder >>
Jacqueline Bevaart, algemeen directeur

Je raakt in dit vak niet uitgeleerd!

lees verder >>
Romy Boer, student lerarenopleiding Duits

Ik snap niet dat niet iederéén docent wil worden!

lees verder >>
Yildez Horstman, student lerarenopleiding biologie

We bouwen het leerproces stap voor stap op. We bekijken goed hoe we de setting van het lesgeven veilig kunnen maken.

lees verder >>
Jolanda van Herk, docent Retail & Business en werkplekbegeleider Zadkine