Professionaliseren voor ervaren leraren en schoolleiders

Veel leraren en schoolleiders zijn gemotiveerd om een leven lang te leren. Om daarvoor de drempels te verlagen, heeft RPO Rijnmond een eigen Academie opgericht, de RPO Academie. Deze interne Academie biedt aan:

  • formele trajecten (zoals een cursus of leergang)
  • informele trajecten (zoals een professionele leergemeenschap, PLG, of een werkplaats, zie hieronder).

Het aanbod is geschikt voor leraren en schoolleiders. Een groot deel wordt tevens uitgevoerd door collega’s, als vorm van kennisdeling.

Een voorbeeld van laagdrempelige professionalisering kun je zien in onderstaande video. De leraren van PENTA college CSG leren op een informele en doelgerichte wijze van en met elkaar in een zogeheten werkplaats. Ze bespreken daar thema’s als samen lessen ontwikkelen, differentiëren in de klas en digitale didactiek.
N.B. Het filmpje is ook te vinden op de website van het Steunpunt Opleidingsscholen.

Het leraarsvak laat je steeds opnieuw doelen stellen, voor je eigen ontwikkeling en die van je leerlingen of studenten.

lees verder >>
Alieke Vis, student lerarenopleiding Nederlands

Je raakt in dit vak niet uitgeleerd!

lees verder >>
Romy Boer, student lerarenopleiding Duits

Een lerarenopleiding volgen is leuk, je kunt je kennis delen en je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling

lees verder >>
Yahne Biesbroek, student lerarenopleiding biologie

Ik wil de studenten laten vliegen!

lees verder >>
Marianne Bijkerk, clustercoördinator Zuid-Holland-Zuid en schoolopleider Walburg College

Ik zorg ervoor dat studenten in een warm bad terechtkomen

lees verder >>
Pinar Rousian, docent Duits en schoolopleider Willem de Zwijger College

Als eigen mensen het huidige personeel professionaliseren, kan dat mooi worden!

lees verder >>
Arie Cové, directeur-bestuurder RGO Middelharnis

Het is stimulerend om bij elkaar in de keuken te kijken

lees verder >>
Linda Sprado, HRM-adviseur Sg Spieringshoek

Ik wil een goede, positieve docent zijn – dan kan ik het verschil voor mijn leerlingen maken

lees verder >>
Rakeem Komsi, student lerarenopleiding economie

We bouwen het leerproces stap voor stap op. We bekijken goed hoe we de setting van het lesgeven veilig kunnen maken.

lees verder >>
Jolanda van Herk, docent Retail & Business en werkplekbegeleider Zadkine

Ik snap niet dat niet iederéén docent wil worden!

lees verder >>
Yildez Horstman, student lerarenopleiding biologie

Van een student in je team of klas wordt je onderwijs beter. Je kijkt er zelf ook weer met een andere bril naar.

lees verder >>
Ton Rademaker, instituutsopleider Zadkine

Studenten binnen je eigen school opleiden biedt mooie kansen om het lerarentekort tegen te gaan

lees verder >>
Jacqueline Bevaart, algemeen directeur