Ons opleidingstraject

Competenties

Welk traject je ook volgt, we werken er samen met jou naartoe dat je voldoet aan de eisen die de wet-BES (Bekwaamheidseisen onderwijspersoneel, 2017) stelt aan de competenties van een leraar in het voortgezet onderwijs.
De wet-BES onderscheidt  drie bekwaamheden voor leraren, namelijk:

a. de vakinhoudelijke bekwaamheid

b. de vakdidactische bekwaamheid

c. de pedagogische bekwaamheid.

Tweedegraads

Volg je het tweedegraads opleidingstraject aan de Hogeschool Rotterdam, dan is dit je globale programma gedurende vier leerjaren:

  • Leerjaar 1: oriëntatie, selectie en kwalificatie voor opleiding en beroep
  • Leerjaar 2: bekwaamheden ontwikkelen voor het directe instructiemodel
  • Leerjaar 3: vaardigheden ontwikkelen voor activerende didactiek en samenwerkend leren
  • Leerjaar 4: idem voor (vergrote) autonomie en zelfstandigheid.

De drie leerlijnen die we onderscheiden zijn:

  1. Vakinhoudelijk en vakdidactisch – hierop focust vooral je lerarenopleiding
  2. Onderwijskundig en algemeen beroepsvormend – deze komt met name aan bod op je school
  3. Stage: leren en werken – je gaat lesgeven aan het werk in de klas, eerst als assistent en met goede begeleiding. Hiervoor hebben we beroepsproducten ontwikkeld.

Binnen onze opleidingsschool verzorgt de Hogeschool Rotterdam 60 procent van je opleiding, de scholen verzorgen 40 procent (in de praktijk).

Eerstegraads

Volg je het eerstegraads opleidingstraject via SEC (Delft) of het ICLON (Leiden), dan word je opgeleid tot het niveau ‘startbekwaam’. Klik hier voor meer informatie. Het ICLON onderscheidt zes rollen die je als leraar hebt:

  1. professional
  2. regisseur
  3. vakdidacticus
  4. pedagoog
  5. lid van de schoolorganisatie
  6. vakdidactisch onderzoeker

De masteropleiding duurt meestal 1 à 1,5 jaar, na je vakmaster. Binnen onze opleidingsschool verzorgt de universitaire lerarenopleiding 50 procent van je opleiding, de scholen verzorgen de andere helft (in de praktijk).

Afspraken

Welke opleiding je ook volgt, op alle scholen werken we op dezelfde wijze aan je begeleiding. De hoofdlijnen daarvan staan in onze Kaderstellende nota die je hier kunt vinden.

De kwaliteit van je begeleiding

De mensen met wie je te maken krijgt, zijn niet de eersten de besten op hun school. Onze werkplekbegeleiders (die je in de dagelijkse praktijk begeleiden) en schoolopleiders (die je in algemene zin op je school begeleiden) zijn daar professioneel voor getraind. Alle schoolopleiders zijn officieel gecertificeerd en geregistreerd in het beroepsregister van VELON.
Daarnaast zul je te maken krijgen met assessoren of examinatoren; zij zijn eveneens officieel opgeleid en gecertificeerd.

De schoolleiding geeft al deze professionals voldoende tijd om je te begeleiden.competenties

Ik snap niet dat niet iederéén docent wil worden!

lees verder >>
Yildez Horstman, student lerarenopleiding biologie

Een lerarenopleiding volgen is leuk, je kunt je kennis delen en je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling

lees verder >>
Yahne Biesbroek, student lerarenopleiding biologie

Ik zorg ervoor dat studenten in een warm bad terechtkomen

lees verder >>
Pinar Rousian, docent Duits en schoolopleider Willem de Zwijger College

Het leraarsvak laat je steeds opnieuw doelen stellen, voor je eigen ontwikkeling en die van je leerlingen of studenten.

lees verder >>
Alieke Vis, student lerarenopleiding Nederlands

Van een student in je team of klas wordt je onderwijs beter. Je kijkt er zelf ook weer met een andere bril naar.

lees verder >>
Ton Rademaker, instituutsopleider Zadkine

Het is stimulerend om bij elkaar in de keuken te kijken

lees verder >>
Linda Sprado, HRM-adviseur Sg Spieringshoek

We bouwen het leerproces stap voor stap op. We bekijken goed hoe we de setting van het lesgeven veilig kunnen maken.

lees verder >>
Jolanda van Herk, docent Retail & Business en werkplekbegeleider Zadkine

Ik wil een goede, positieve docent zijn – dan kan ik het verschil voor mijn leerlingen maken

lees verder >>
Rakeem Komsi, student lerarenopleiding economie

Studenten binnen je eigen school opleiden biedt mooie kansen om het lerarentekort tegen te gaan

lees verder >>
Jacqueline Bevaart, algemeen directeur

Ik wil de studenten laten vliegen!

lees verder >>
Marianne Bijkerk, clustercoördinator Zuid-Holland-Zuid en schoolopleider Walburg College

Als eigen mensen het huidige personeel professionaliseren, kan dat mooi worden!

lees verder >>
Arie Cové, directeur-bestuurder RGO Middelharnis

Je raakt in dit vak niet uitgeleerd!

lees verder >>
Romy Boer, student lerarenopleiding Duits