Begeleiden van startende leraren

Als startende leraar wil je je ontwikkelen tot een kundige leraar die met plezier voor de klas staat en zich thuis voelt op school. Dat kán met onze begeleiding of ‘inductie’. Hiervoor heeft elke school een aanpak (of arrangement) ontwikkeld voor een periode van drie jaar. We krijgen hiervoor ondersteuning en subsidie van de overheid, in het kader van het project Begeleiding Startende Leraren (BSL). Vergelijk het met autorijden: je leert het pas echt nadat je je rijbewijs hebt gehaald.

Dit mag je verwachten

Op welke school je ook werkt, en ongeacht of je al bevoegd bent of nog voor je bevoegdheid studeert, dit kun je verwachten:

  1. Coaches en een persoonlijke mentor volgen je lessen en geven feedback op je functioneren in de klas.
  2. Samen met andere startende collega’s heb je intervisiebijeenkomsten.
  3. Je neemt deel aan professionele leergemeenschappen (PLG’s) over inspirerende, actuele thema’s.

Meer informatie

Wil je weten of de school waar jij werkt ook een begeleidingsaanpak of inductiearrangement heeft, neem dan contact op met één van de clustercoördinatoren.

Cluster ZHZ – Marianne Bijkerk: Marianne.Bijkerk@OZHW.nl | Joana Oliveira: j.oliveira@dalton-dordrecht.nl

Cluster VPR – Marieke Aantjes: m.aantjes@penta.nl | Sjoerd Hoekstra: s.hoekstra@helinium.nl

Cluster NWN – Diederik van Dalen: vanDalen@deinternationalevos.nl | Gerben Lodder: g.lodder@spieringshoek.nl

Afspraken

De aanpak van RPO Rijnmond is verwoord in de kaderstellende nota die je hier vindt.

Het is stimulerend om bij elkaar in de keuken te kijken

lees verder >>
Linda Sprado, HRM-adviseur Sg Spieringshoek

Ik wil de studenten laten vliegen!

lees verder >>
Marianne Bijkerk, clustercoördinator Zuid-Holland-Zuid en schoolopleider Walburg College

Een lerarenopleiding volgen is leuk, je kunt je kennis delen en je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling

lees verder >>
Yahne Biesbroek, student lerarenopleiding biologie

Studenten binnen je eigen school opleiden biedt mooie kansen om het lerarentekort tegen te gaan

lees verder >>
Jacqueline Bevaart, algemeen directeur

We bouwen het leerproces stap voor stap op. We bekijken goed hoe we de setting van het lesgeven veilig kunnen maken.

lees verder >>
Jolanda van Herk, docent Retail & Business en werkplekbegeleider Zadkine

Als eigen mensen het huidige personeel professionaliseren, kan dat mooi worden!

lees verder >>
Arie Cové, directeur-bestuurder RGO Middelharnis

Ik snap niet dat niet iederéén docent wil worden!

lees verder >>
Yildez Horstman, student lerarenopleiding biologie

Je raakt in dit vak niet uitgeleerd!

lees verder >>
Romy Boer, student lerarenopleiding Duits

Ik wil een goede, positieve docent zijn – dan kan ik het verschil voor mijn leerlingen maken

lees verder >>
Rakeem Komsi, student lerarenopleiding economie

Ik zorg ervoor dat studenten in een warm bad terechtkomen

lees verder >>
Pinar Rousian, docent Duits en schoolopleider Willem de Zwijger College

Van een student in je team of klas wordt je onderwijs beter. Je kijkt er zelf ook weer met een andere bril naar.

lees verder >>
Ton Rademaker, instituutsopleider Zadkine

Het leraarsvak laat je steeds opnieuw doelen stellen, voor je eigen ontwikkeling en die van je leerlingen of studenten.

lees verder >>
Alieke Vis, student lerarenopleiding Nederlands